Kiedy jest czas, aby rozpocząć/zmienić pracę (a może kontrakt) ?

Data: 2018-02-11

Kiedy jest czas, aby rozpocząć/zmienić pracę (a może kontrakt) ?

 

Dużo już było napisane na temat tego jak zacząć pracę oraz jak aplikować (np. tutaj)

Nadal jednak spływają aplikacje osób, które nie poświęciły nawet chwili, aby zapoznać się z kryteriami minimum. Osób, które mając jeden z certyfikatów kilkugodzinnego szkolenia uważają, że zrobiły wszystko co potrzeba. Nie jest to prawda, a wręcz właśnie takie podejście (a nie niewielka wiedza, czy kompetencje) dyskwalifikują je od znalezienia pracy w branży.  Aby rozpocząć pracę nie można tego chcieć „trochę”. Albo jest decyzja i chcemy temu poświęcić dużo czasu, albo nie traćmy go wcale (swojego ani osób, które będą prowadziły proces rekrutacji). Jeżeli ktoś naprawdę chce, to będzie miał pracę w ciągu 6 miesięcy.

A jak jest z osobami, mającymi już jakieś doświadczenie ?

Niestety bardzo podobnie. Z CV musi wynikać co realnie potrafimy i czego chcemy. Owszem jest to moment w którym rynek potrzebuje bardzo wielu osób i dzięki temu dość łatwo otrzymać/zmienić pracę, ale jak nie wpaść z deszczu pod rynnę ?

Nie tak dawno zrobiliśmy ankietę na temat tego dlaczego zmieniamy pracę. Trzy najbardziej popularne odpowiedzi to:

1) Brak możliwości rozwoju,

2) Kwestie finansowe,

3) Zależności w pracy.

Oczywiście pytania są bardzo ogólne, ale spróbujmy je rozwinąć.

Brak możliwości rozwoju: w każdej korporacji istnieje coś takiego jak ocena okresowa.  Odbyłem takich kilkanaście i muszę przyznać, że te które miałem w dziale sprzedaży były zdecydowanie bardziej konkretne. Dlaczego ? Może dlatego, że nasi LM nie mają odpowiedniego przygotowania, może dlatego, że CTA/CRA nie wiedzą do końca czemu to służy, a może dlatego, że mało się do tego przygotowujemy. W mojego doświadczenia –jest to najlepszy moment do tego, aby porozmawiać co dalej. Uczciwa rozmowa, ale i wnikliwa ocena pomoże nam zrozumieć których kompetencji nam brakuje, zasugerować swoje potrzeby (szkolenia?) i na tej podstawie oszacować czy dalsza praca na tym stanowisku/w tej firmie ma nadal sens. „Wartość” pracownika rośnie wraz z tym jak zwiększają się nasze doświadczenie i kompetencje, a nie wraz ze stażem. Nawet jeżeli w pierwszych latach przeskakujecie przez stanowiska i rośnie pensja, to wcześniej czy później się zatrzymacie. Od tego momentu będzie już tylko gorzej, albo dużo gorzej. Ratunkiem jest poszerzenie kompetencji. Znam wiele osób ze stażem 5+ jako CRA i są to osoby tak skrajnie „zblazowane”, że nie chce im się wykonywać nawet bardzo podstawowych czynności. Łatwo wtedy o sytuację, gdy ktoś z krótszym doświadczeniem awansuje zamiast nich. Jeżeli czujecie, że „możecie więcej” dajcie znać swoim przełożonym i ustawcie to sobie w celach – wizyty co-monitorujące, wsparcie przy rejestracji badania, nowe wskazania, wczesne/późne fazy, negocjacje kontraktów itd. To sami sobie musicie ustalić- czego „brakuje” w Waszym CV. To nie jest tak, że tylko Wy macie obowiązki realizacji celów- jeżeli wpiszecie sobie (i przełożony się na to zgodzi) cele dla pracodawcy – również możecie do tego wrócić podczas kolejnej oceny.  Warto też zadać sobie pytanie (albo poprosić o feedback) jakich kompetencji Wam brakuje i zainwestować w siebie. Wzrastająca liczba mobilnych rozwiązań wymaga innej wiedzy, być może barierą jest język, być może potrzebne studia z zarządzania/coachingowe, kursy z komunikacji/zarządzania czasem. Może jakaś konferencja branżowa, udział w seminarium. Może jakiś dodatkowy projekt w ramach wolontariatu ? Jeżeli to wszystko zrobiliście i nadal nie jest lepiej –nie warto tracić czasu- zmieńcie pracę/pracodawcę.

Kwestie finansowe. Jakkolwiek brak przygotowania do ankiety, którą przeprowadziliśmy niedawno (wyniki tutaj) wypaczył wyniki, to dobrze zostało przedstawione, że osoby na tych samych stanowiskach zarabiają bardzo różnie. Jeżeli motywacją jest tylko i wyłącznie „wyższa pensja” to szybko okazuje się, że w niedługim czasie osiągacie efekt odwrotny. Wynagrodzenie jest zależne od produktywności pracownika, a nie samego CV. Owszem – duża liczba wskazań w CV jest ważna dla pracodawcy, bo dzięki takim pracownikom, mają szansę otrzymać projekt, ale później „trzeba na siebie zarobić”. I tak – albo otrzymacie projekt bardzo wymagający (trudne ośrodki, trudne wskazanie, wymagający Sponsor, dużo wyjazdów, „sprzątanie” bo dotychczasowych działaniach itd.) i jest szansa na dość wysokie zarobki, albo mniej zarobicie, ale zostanie Wam dużo sił i czasu na hobby, czy przyjemności. Myślę, że każdy kto pracuje w tej branży wiem o czym piszę,  jeżeli nie- porozmawiajcie o tym ze znajomymi i porównajcie, ile „da się przewidzieć i zaplanować” w Waszych projektach.

Zależności w pracy. To temat zarówno śliski, jak i delikatny. Przełożony, który bazuje na tabelce i nie próbuje zrozumieć problemu, zmiana przełożonego, faworyzowanie pewnej grupy pracowników, projekt zarządzany przez osoby „obce kulturowo”, albo kogoś kto nie rozumie granicy miedzy motywacją a niewolnictwem. A także przerost administracji nad „rozsądkiem”. Ta ostatnia sprawa ma oczywiście uzasadnienie np. w ICH-GCP, bo Risk Management i Monitoring Plan musi być określony i każda niemal aktywność musi być odpowiednio udokumentowana. To co jednak jest zakontraktowane, a to co jest później wymagane bardzo często delikatnie mówiąc różni się. Stąd wzrost administracji rośnie, a nowe aplikacje, systemy i wymagania sprawiają, że coraz mniej liczy się wiedza medyczna, a coraz bardziej potrzebne są kwalifikacje analityczno-administracyjne. Dużym wyzwaniem są zmiany centralne- outsourcing działu medycznego do CRO, połączenia firm, przejęcia firm, czy cząsteczki.

To wszystko sprawia, że coraz większym problemem jest fluktuacja kadr. Koszty wprowadzenia do projektu, koszty szkoleń, ponownego budowania relacji w Ośrodkach są ogromne.  Ciekawym zjawiskiem jakie pokazała nasza ankieta, to premie kwartalne dla pracowników działu badań klinicznych. Może to jest sposób, aby motywować pracowników ?

Czas zatem spróbować odpowiedzieć na pytania z tytułu.

Jeżeli czujecie, że „stoicie w miejscu”, że ocena okresowa jest tylko formalnością, z której nic dla Was nie wynika, jeżeli czujecie się przepracowani (czy wręcz wykorzystywani) bez odpowiedniej gratyfikacji finansowej, jeżeli zmiany w firmie zaczynają przekraczać granicę „poczucia bezpieczeństwa” przygotujcie swoje CV. Nie namawiamy, wręcz zniechęcamy do gwałtownych decyzji o zmianie pracodawcy. Idźcie, na jedną dwie rozmowy, spróbujcie wycenić swoją wartość. Postarajcie się sprawdzić, czy „trawa u sąsiada” jest naprawdę bardziej zielona. Zróbcie listę pytań, jakie chcielibyście zadać swojemu pracodawcy, pomyślcie co tak naprawdę jest dla Was warte i jakie są Wasze oczekiwania na najbliższe 2-3 lata. Rozmowa kwalifikacyjna może być taką Waszą wstępną oceną okresową. I od takiej rozmowy, w której również pracownik jest aktywny, a nie jedynie biernie odpowiada na pytania zależy czy nie traficie jeszcze gorzej.

Jeżeli nadal czujecie się niedowartościowani – pozostaje założenie własnej działalności. Taka decyzja wymaga przygotowania – kwestie formalne (założenie firmy czy przygotowanie pieczątki są najłatwiejsze), ale zebranie oszczędności (realnie pierwsze przychody pojawią się za 3-6 miesięcy), zapewnienie sprawnego samochodu, komputera, telefonu, miejsca biurowego w domu, czy gdzieś wynajętej powierzchni biurowej- to wszystko trzeba wyliczyć i sprawdzić czy już jesteście gotowi. Freelancer to nie tylko SDV, to bardzo często szeroki zakres aktywności w jednym projekcie, albo małe projekty cząstkowe i praca na kilku protokołach. Czasem to wolne kilka tygodni, a czasem praca po 200-250h w miesiącu.

Niezależnie od tego jaka jest teraz Wasza sytuacja, warto raz na jakiś czas zastanowić się, co dalej. Czy moje spokojne stanowisko jest na pewno spokojne ? Czy spotkałem osoby, z których korporacja postanowiła zrezygnować po kilku- kilkunastu latach ? Co planuję robić mając 50 lat ? Czy zgromadzone oszczędności wystarczą na czas „do emerytury”. Jak się okazuje istotnym problemem w zmianie pracy jest 3 miesiące okresu wypowiedzenia. Czasem zmiana umowy zwiększa Waszą wartość na rynku pracy (nie dotyczy to oczywiście osób z niewielkim doświadczeniem).

Druga strona medalu. Ta branża jest bardzo mała – zmiana pracy musi być przeprowadzona w odpowiedni sposób. Palenie mostów to nie jest dobry sposób. Z dość dużym prawdopodobieństwem (nawet nie z własnej woli) traficie na te same osoby z którymi już pracowaliście w przyszłości. Zmiana pracy wyłącznie dlatego, że ktoś inny daje trochę więcej jest zgubne. Zawsze warto porozmawiać ze swoim obecnym pracodawcą o powodach rezygnacji (jeżeli oczywiście wyrazi taką ochotę). Znane jest bardzo wiele przypadków, gdy po kilku tygodniach osoby wracały do swoich firm na inne stanowiska, czy na innych warunkach (to może być potwierdzenie tego, że oceny okresowe nie były przeprowadzone w sposób odpowiedni).

Oddzielny akapit należy się osobom pracującym w Ośrodkach- jeżeli Waszym celem jest praca jako CRA, to już od pierwszego dnia (od kiedy podjęliście taką decyzję) spróbujcie się do tego przygotować. Każdy kolejny miesiąc „wahania” to strata paradoksalnie zarówno dla Was jak i dla Ośrodka, który powinien wiedzieć że inwestycja w Was mu się opłaca.  Nie jest prawdą, że Koordynator nie ma szansy na awans na CRA, coraz częściej również takie osoby awansują w krótkim czasie z pozycji CTA na CRA (mimo wszystko częstsze zjawisko). To wszystko jednak zależy od kompetencji i czy rozumiecie to o czym napisaliśmy powyżej. Rozpoczęcie pracy to zawsze inwestycja (głównie czasu, ale też zmiana zakwaterowania, przeprowadzka do innego miasta, zmiana grafiku zajęć do których byliśmy przyzwyczajeni, częstsze podróże, większy stres, często rozstanie z bliskimi).

Jeżeli poczuliście, że „czas na zmiany” zachęcamy do tworzenia kont CRA/CTS w naszym serwisie oraz wizytówki plus – będziemy się kontaktowali wyłącznie z osobami, które zaznaczą, że obecnie poszukują pracy. Wasze CV będzie rozsyłane do potencjalnych pracodawców wyłącznie wtedy gdy wyrazicie taką zgodę, jeżeli wolicie wysłać CV droga mailową, adres praca@sitebkwp.pl jest do Waszej dyspozycji.

Posiadamy coraz więcej pracy na różnych stanowiskach, zarówno w Ośrodku, jak i po stronie Sponsora (czy CRO).

W ramach współpracy w firmą CCTS chcielibyśmy również zebrać bazę osób posiadających własną działalność lub planujących pracę na własnej działalności w zakresie obejmujących aktywności określone na stronie www.CCTS.pl  . Celem tej inicjatywy jest stworzenie społeczności kontraktorów i wymiana informacji na temat obecnie prowadzonych projektów. Pomoc w znalezieniu nowych projektów czy wsparcie aktywności w projektach, jakie obecnie są przez Was prowadzone.

Z drugiej strony jeżeli poszukujecie pomocy doraźnej, czy długoterminowej, zarówno jako Sponsor, czy Ośrodek – dajcie znać na info@ccts.pl  lub na stronie FB: https://www.facebook.com/pg/CCTS-1120664121411278 – postaramy się pomóc jako społeczność lub indywidualnie.